Skip to main content

Auktion i foreningenHer er et lille tip om hvordan I kan tjene penge til foreningen ved at bortauktionere nogle varer.

Tricket består i at I inden auktionen, har været rundt i butikkerne i jeres by, for at få dem til at støtte jer ved at give nogle varer, som I så kan bortauktionere. Det er næsten en win-win-win-situation vi har her, hvis det gøres rigtigt. Det er en fordel for:

  • Din forening, da I jo selvfølgelig tjener penge på det
  • Butikken, som kan få reklame under auktionen
  • Køberen, som kan være heldig at købe nogle varer til en billig pris

Auktionen kan foregå både internt i forening, men kan også sagtens foregå på byens torv eller til forskellige andre begivenheder hvor der er mange mennesker. Arbejdet i projektet er jo trods alt rimelig overskueligt. Især hvis man sammenligner med mange andre projekter.

Sådan optimerer i jeres indtjening

Der er en række ting I kan gøre, for at øge jeres indtjening under auktionen.

Her tænker jeg selvfølgelig først og fremmest på, hvor I afholder auktionen. Her spiller den gamle handelsregel omkring udbud og efterspørgsel jo ind. Jo flere mennesker der er hvor I holder auktionen, jo flere er der til at byde priserne op. Så tænk jer nøje om, så I vælger et sted med mange mennesker. Om det så enten er i forbindelse med jeres egne arrangementer eller en ny event i stabler på benene og afvikler på byens torv eller andet.

I kan også overveje at lade en kendis være auktionsleder. Det kan godt give ekstra opmærksomhed. F.eks. har Bubber været med til at lave sådan et indsamlingsshow i en række danske byer i slutningen af 2011. Det indbragte 120.000 kroner til kræftsyge børn.

Auktion i foreningen

En anden idé kunne være at få et orkester til at spille i forbindelse med auktionen. Hvis der er lidt underholdning, så kan det både være med til at holde fast på publikum og trække flere til. Hvor der er folk, vil der ofte komme flere folk til. Man gider jo heller ikke feste på et diskotek, hvis man er den eneste der er tilstede.

Husk at markedsføre auktionen. Send nogle pressemeddelelser ud til lokale aviser, netmedier m.m. inden. Lav en event på Facebook og gør på den måde opmærksom på jeres auktion og det gode formål. Husk endvidere at når I markedsfører auktionen, så læg vægt på at folk kan komme ned og gøre nogle fantastisk gode handler. Det kan trække flere til, end hvis I markedsfører det med at man kan komme ned og støtte jeres forening ved at købe disse varer. Der skal altid være en fordel for kunderne også, og den er i dette tilfælde, at de kan være heldige at spare en masse penge. Det gode formål må også godt nævnes, men det bør bare komme i anden række.

Når I inden auktionen er ude i butikkerne, så husk at sige at auktionslederen vil sige hvem der har skænket varerne. Der vil altså blive reklameret for de virksomheder som giver varer til auktionen. Det kan iøvrigt også skrives nogle steder, hvilke butikker der har skænket noget til auktionen. Et ekstra lille trick her, kan være at nævne for butikken, at hvis de giver flere varer, så nævnes de flere gange.

Sæt gerne en minimumsgrænse for varernes værdi, sådan at I ikke kommer til at stå og bortauktionere den ene 20-kroners ting efter den anden. Det gider I ikke, og det gider køberne slet ikke. Så vil folk stille og roligt sive igen. Sæt derfor en realistisk minimumsværdi på en vare, sådan at alt der bortauktioneres, er ting der har en reel værdi. Det gør også jeres event lidt mere langtidsholdbar. Hvis folk har haft en dårlig oplevelse med jeres auktion det ene år, så kommer de nok ikke igen næste år.

I kan desuden forsøge om ikke de varer I har på auktionen, er varer der er rimelig interessante for store dele af befolkningen. Vil man bortauktionere en speciel israelsk håndlavet pibe, så er der nok ikke mange der vil byde, og de der byder, byder jo slet ikke i nærheden af varens værdi. Så forsøg så vidt muligt at få fat i nogle varer som er rimelig efterspurgte I den brede befolkning (eller i jeres målgruppes øjne).

Light udgaven

Ønsker I ikke at lave en hel stor event ud af det, med mange varer der skal bortauktioneres, så kan I også godt lave det i en light udgave.

I kan vælge at få sponseret 1-3 gode varer, som I så bortauktionerer ved nogle af jeres andre events. Det kan være ved koncerter, i pausen ved sportskampe, ved foredrag eller andet. Det er en nem måde lige at tjene lidt ekstra. Hvis varen er en rigtig god ting med høj værdi, så hæver I selvfølgelig buddene. Men husk i sådanne tilfælde at få nogle varer, som rammer bredt i målgruppen. Det er jo måske ikke lige en iPhone der skal på auktion til et foredrag i pensionist foreningen. Her kunne et årsabonnement på Ude & Hjemme være bedre f.eks.

Håber dette er noget du kan bruge i din forening.

Lad os foretage en gratis projektvurdering og få vores vurdering af dit projekts muligheder.

Det er helt gratis for dig at indsende dit projekt og få vores vurdering af mulighederne. Du skal blot udfylde en kort formular og uploade projektbeskrivelse!

Få vurderet dit projekt
Steffen

Forfatter Steffen

Steffen Gregersen er stifter og fundraiser hos Aktiv Fundraising. Steffen udmærker sig ved at være super skarp til projektudvikling, fondsansøgning og videreformidling af hans store erfaring. Steffen er en erfaren underviser og hans foredrag får altid stor ros af deltagerne.

Flere artikler af Steffen

Deltag i samtalen 2 kommentarer

  • Ole Gunder siger:

    I kan IKKE sætte en “kendis” til at være auktionsleder.

    Auktionsledere i Danmark er beskikket af Domstolsstyrelsen og skal medvirke ved offentlige auktioner.

    MVH

    Auktionsleder i Aalborg & Aarhus Retskredse

    Ole Gunder

    • Steffen siger:

      Hej Ole

      Tak for din kommentar.

      Ja, det er da klart der er nogle regler her som skal overholdes.
      Har du en henvisning til et sted, hvor man kan læse reglerne/lovene for offentlige og lukkede auktioner?

      Men uanset hvad, så kan man bruge en kendt person som trækplaster uanset hvad. At der så evt. er en anden der leder selve auktionen er jo så en anden ting, derfor kan den kendte person jo stadig lokke personer til og have sine indslag før og efter m.m. Så princippet gælder jo sådan set stadig.

      Men vil gerne have reglerne helt afklaret.

Skriv en kommentar