Hvordan sender jeg et regnskab til fonden for min nye forening?

Årsregnskab i nystiftet forening?Jeg har fået et spørgsmål fra Sune, som har et nyt projekt og gerne vil søge en fond. Her er Sunes spørgsmål:

Hej brevkasse

Din hjemmeside er rigtig god og har svaret på mange af mine spørgsmål. Jeg har en ide til et projekt, jeg gerne vil søge støtte til, men jeg har endnu ikke noget regnskab, fordi vi ikke har brugt nogen penge. Hvad skriver jeg til de fonde jeg søger? Skal jeg lave et regnskab over, hvad vi forventer at bruge af penge på forskellige poster? Er det nok? Tak for en god brevkasse.

Bh. Sune

 

Hej Sune

Tak for de rosende ord om min hjemmeside. Jeg er glad hvis du finder svar på mange spørgsmål her. Og tak for dit spørgsmål, som du bestemt ikke er alene om, så det vil jeg svare på her.

Hvis man enten er en nystartet forening eller man endnu ikke har startet foreningen/virksomheden/projektet op, så har man selvklart endnu ikke et årsregnskab som man kan sende til fondene.

Mange fonde vil gerne have at man sender det til dem sammen med sin ansøgning. Er det et online ansøgningssystem fonden anvender, så kan du komme ud for at du ikke kan indsende ansøgningen, hvis du ikke har oploadet et regnskab. Men hvad gør man så?

Det du skal gøre, er at du i din ansøgning får beskrevet at det er et nyt projekt du vil starte op eller at foreningen er nystartet. Hvis først det er på plads, så vil fondsmedarbejderne klart kunne forstå at der selvfølgelig ikke kan være et årsregnskab at aflægge.

I en evt. online formular, hvor du SKAL oploade et dokument, der vil jeg anbefale, at du laver en pdf fil, hvor du skriver at du enten ikke er startet endnu, eller at det er det første regnskabs år du er i gang med, og derfor endnu ikke har noget regnskab at vise frem. Dette bilag kan også vedlægges, selvom ansøgningen skal indsendes med fysisk post.

Det som du beskriver i dit spørgsmål omkring at opremse de forventede udgifter, har som sådan ikke noget med regnskabet at gøre, men er et budget. Budgettet for det projekt du søger om støtte til skal altid sendes med. Dog skal du være opmærksom på om din forening/virksomhed ER projektet, eller projekt er EN DEL af din forening/virksomhed. Det bør afspejles i det budget du sender ind. Du skal kun indsende budgettet for den del du søger om støtte til.

Håber du kan bruge dette svar til noget.

Kunne du lide artiklen?
Tilmeld nyhedsbrev

Skriv kommentar

*