Skip to main content

Står jeres orkester og mangler penge, kan I lave en sponsorkoncert, hvor I udover at tjene penge på entréen, sælger et af jeres stykker til sponsorer. I sælger stykket takt for takt, og når der ikke er solgt flere takter, stopper musikken!

Sådan fungerer det

Hvis jeres orkester har et stort projekt foran jer, f.eks. en rejse, nyt spilletøj eller et specielt dyrt instrument, kan I prøve at skaffe penge til det, ved at afholde en sjov sponsorkoncert. Koncerten er bygget op som en almindelig koncert, hvor I kan tage almindelig entré til koncerten m.m. Jeres sidste nummer, fungerer så sådan at hver musiker, på forhånd har været ude og sælge takter til firmaer, familie og venner. Hver takt koster f.eks. 20 kr.

Princippet er så at hver musiker rejser sig og forlader scenen, når denne har spillet det antal takter som man har solgt. Er der en musiker der har solgt 20 takter, rejser man sig og går i løbet af takt 21 i musikken. På denne måde tyndes orkesteret ud løbende, mens musikken spiller. Til sidst vil der sidde ganske få musikere tilbage og stædigt holde fast i deres stemmer. Helt til sidst vil man ende med én dirigent og én enkelt musiker tilbage. Det ser ret komisk ud, når dirigenten stadig står og dirigerer som om hele orkesteret stadig sidder der, og der sidder én enkelt musiker tilbage. Den sidste musiker kan så enten gennemføre stykket, helt til ende, eller også forlade scenen, så kun dirigenten står tilbage.

Det er et ret komisk indslag til en koncert, når musikerne på den måde forlader scenen, undervejs i musikken. Udover at det er til stor morskab for publikum, tjener jeres orkester også en del penge på det. Hvis I er en del musikere, f.eks. et stort harmoniorkester eller symfoniorkester, kan man godt tjene 40.000 på sådan en koncert. Er man færre musikere er beløbet naturligt nok mindre.

Et stykke tid før koncerten, giver I alle musikere besked om projektet, og uddeler nogle sponsorsedler, samt en lille kort forklarende tekst om konceptet og hvad I skal bruge pengene til. I den følgende periode går jeres musikere så ud og tegner sponsorater. Her skal I sørge for at få noteret på sponsorsedlerne, hvor mange takter hver sponsor har købt. På sedlen skal tydeligt skrives navn på sponsor, adresse, antal købte takter samt underskrift. Sponsorerne kan godt betale med det samme til jeres musiker, derfor kan I på samme sponsorseddel, lave en lille kvittering som kan klippes af, og hvor jeres musiker skriver modtaget beløb og sin underskrift. Så burde alle være på den sikre side. Musikeren afleverer så sine sedler og penge til en udpeget person i jeres orkester.

Skab værdi for annoncørerne

Sponsorerne til denne sponsorkoncert kan både være private personer og firmaer. For at gøre det mere attraktivt at købe takter, kan I for de private sponsorer, lave en lodtrækning blandt dem. Alle private sponsorer deltager med ét lod pr. købt takt. Efter I har spillet stykket trækker I så lod, blandt en række præmier (f.eks. 3-10 stk). Gevinsterne kan være chokolade, vin eller hvad I synes. Forsøg i øvrigt at få disse gevinster sponseret, og husk at nævn hvem gavesponsoreren er, til publikum.

I skal bare huske at kommunikere denne lodtrækning ud på forhånd, så det animerer til at købe flere takter, da hver takt i princippet fungerer som en lodseddel.

For firmasponsorerne gælder lidt andre regler. Her er det en god idé hvis de kan få en del synlig reklame i forbindelse med jeres koncert. Hvis et firma f.eks. køber 100 takter, kan det give ret til at måtte udstille i forhallen til koncertsalen. Her kan de så få 5-10 kvm hvor de må gøre hvad de vil. Uddele flyers, fremvise produkter osv.

Firmaer der køber 50 takter eller derover, kan få deres logo eller en lille annonce, med i programmet.

Sponsorer der køber mere end 10 takter kan få deres logo eller en annonce op at hænge rundt omkring i koncertsalen. Disse logoer kan I så vælge hvor store de skal være. F.eks. A4 eller A3 størrelse. Man kan også udvide denne del, ved at sige at for hver 10. takt et firma køber, så får de en annonce eller logo op at hænge. Sådan at de firmaer der køber 50 takter, får 5 logoer op at hænge, fordelt udover koncertsal og forhal.

Et firma kan også gå ind og købe samtlige takter i stykket, dog kun i princippet for én eller en del af musikerne, da man ellers faktisk vil snyde de andre sponsorer og gøre gimikken mindre sjov, hvis alle musikere sidder tilbage. Prøv i stedet at lav en anden aftale med et firma der måtte have lyst til at ligge så stor en portion penge. Tilbyd dem at de kan blive almindelig sponsor i jeres orkester, samt at I kan komme og lave en speciel koncert, kun for dem.

Men sørg generelt for at pleje jeres sponsorer, så de føler de får noget for pengene og at de er værdsat. Derfor er det også vigtigt at de får fribilletter, hvis de har købt minimum 10 billetter f.eks.

Prøv også at skaffe så meget presseomtale af begivenheden som muligt. Invitér lokal tv, aviser og radioer m.m. til at skrive om det.

Motiver jeres musikere

Husk at motivere jeres musikere til at sælge flest mulige takter. Det allervigtigste er selvfølgelig det projekt som pengene skal gå til. Dette projekt, bør være så spændende, at jeres musikere gør alt hvad de kan for at sælge rigtig mange takter.

Men for at sætte trumf på, kan I også give en gave til de 3 musikere der sælger flest takter. Så er der lidt for alle at gå efter. Lad gaverne stige i værdi, så der er en første, anden og tredje præmie.

Økonomi

Er stykket på 150 takter, koster det med en taktpris på 20 kroner, 3000 kroner for hele stykket pr. musiker.

Hvis I er 40 musikere, giver det en potentiel indtjening på 40×3000 = 120.000 kroner, hvis alle musikere sælger hele stykket.

Dog kan det jo godt være temmelig svært for hver enkelt musiker at sælge så mange takter, hvorfor man nok må regne med en indtjening på maksimum en tredjedel, vil jeg skyde på. Men det er jo stadig rigtig gode penge.

Men som forening, har I givetvis en masse kontakter i forvejen, som I som forening kan udnytte til at købe disse takter, uden at det decideret er enkelte musikere der sælger takterne. Sælg takterne, og fordel de solgte takter ud på nogle af de musikere der har solgt knapt så mange takter. Disse ekstra solgte takter, skal dog ikke tælle med i regnskabet mht. gaver til de musikere der har solgt flest takter.

Lad os foretage en gratis projektvurdering og få vores vurdering af dit projekts muligheder.

Det er helt gratis for dig at indsende dit projekt og få vores vurdering af mulighederne. Du skal blot udfylde en kort formular og uploade projektbeskrivelse!

Få vurderet dit projekt
Steffen

Forfatter Steffen

Steffen Gregersen er stifter og fundraiser hos Aktiv Fundraising. Steffen udmærker sig ved at være super skarp til projektudvikling, fondsansøgning og videreformidling af hans store erfaring. Steffen er en erfaren underviser og hans foredrag får altid stor ros af deltagerne.

Flere artikler af Steffen

Deltag i samtalen 2 kommentarer

  • Bibi siger:

    Helt fantastisk idé. Jeg vil prøve at omsætte den, blot i en lidt anden form.
    Tak
    Med venlig hilsen
    Bibi Lindegren

    • Steffen siger:

      Det er jeg glad for at høre Bibi. Godt at du kan bruge idéen.

      Vil du evt. løfte lidt af sløret for, hvordan du vil ændre formen? Bare så det måske kan bruges til at sætte nye idéer igang 🙂

Skriv en kommentar