Inden d. 1. november 2013 skal alle foreninger (og virksomheder) med et cvr-nummer have oprettet en digital postkasse til post fra det offentlige. Det er erhvervsstyrelsen som står bag udrulningen af de digitale postkasser i Danmark. Postkassen er gratis og du kan blive guidet til oprettelsen her.
Det bliver nu lovpligtigt for alle virksomheder og foreninger med et cvr-nummer at have en digital postkasse. Det skal være på plads inden 1. november 2013. Der vil i ugerne 35-40 blive udsendt en række breve til foreningerne, som informerer om de nye regler og den digitale postkasse til foreninger.
Men der er egentlig ikke nogen grund til at vente med at oprette postkassen. For at oprette postkassen, skal man bruge en digital medarbejdersignatur, og hvis I ikke allerede har sådan en, så tager den ca. 2 uger at oprette, hvorfor det er en god idé at komme igang allerede med det samme.
Opret en medarbejdersignatur
Hvis I ikke allerede har en medarbejdersignatur, så vil jeg foreslå at I går igang med at oprette den nu med det samme. Selvom det hedder en medarbejdersignatur, så er det også sådan en man skal bruge, selvom man er frivillig i foreningen. I skal vælge hvem i foreningen der skal stå for den. Typisk vil det måske være formanden eller kassereren.
Vær opmærksom på, at man i forbindelse med foreningens digitale postkasse, ikke kan bruge en personlig NemID.
Opret den digitale postkasse
Når medarbejdersignaturen er oprettet, kan I gå ind på www.virk.dk/postkasse hvor I kan blive guidet til at oprette jeres postkasse.
Så burde det hele være oppe og køre og I er nu klar til at modtage post fra det offentlige fra 1. november.
Video Guide
Du kan også se denne lille video guide, som fører dig igennem oprettelsen af den digitale postkasse.