Sådan fik vi sponsorer til et kæmpe sæbeboble arrangement

SæbeboblerIdag har jeg et gæsteindlæg til dig. Det er Mai Smidt der vil fortælle om hvordan hun skaffede sponsorer til et arrangement hun holdt på Rådhuspladsen i København, hvor folk kunne blæse sæbebobler på størrelse med biler. Hun skaffede sponsorer til mange af de ting hun skulle bruge.

Jeg vil ikke spilde din tid mere, så jeg giver derfor straks ordet til Mai:

Sådan fik vi sponsorer til et kæmpe sæbeboble arrangement

Hvordan får du lige skaffet de fornødne penge til at arrangere dit ønskede arrangement i din forening? Og hvad nu hvis arrangementet er lidt anderledes end folk er vant til, vil de så stadig gerne støtte op omkring det?

Når det handler om at spørge om hjælp – særlig økonomisk hjælp – fra andre, kan vi mennesker hurtigt finde på 117 undskyldninger for ikke at komme i gang. Der er nok så mange velkendte overspringshandler som at hente mere kaffe, spise lidt ekstra mad, tjekke mails osv.

Så inden du kaster dig hovedløst ud i skriverierne / ringeriet, så gør det helt klart for dig selv hvad det er folk skal støtte. Er det 100 balloner til en fest for cancerramte børn, eller er det 10 plastikkrus til jeres næste generalforsamling?

For at gøre min viden om at søge sponsorater mere konkret, vil jeg tage udgangspunkt i et arrangement jeg selv har skullet finde sponsorer til.

Jeg skulle sammen med mit team arrangere et større sæbeboblearrangement, hvor folk kvit og frit kunne komme og lave sæbebobler på størrelse med personbiler. Et arrangement der var lidt uhåndgribeligt for folk at forstå, da ingen rigtig havde set disse store sæbebobler før.

Målgruppe og behov

Det jeg gjorde allerførst, var at sætte mig ned og definere hvem var målgruppen, og hvad vil de få ud af oplevelsen. Mit svar blev børnefamilier og store legebørn.

Dernæst kiggede jeg på hvad jeg havde behov for at få sponsoreret:

  • Baljer til 100L. sæbeboblevand
  • Sæbeboblevand
  • Flyers
  • Advarselsskilte – sæbeboble vand gør jorden meget glat
  • T-shirt til teamet og hjælperne
  • Hjælpere til selve arrangementet (det kunne være at få sponsoreret gavekort jeg kunne give dem)

Tilbud til sponsorer

Inden jeg tog fat i folk, overvejede jeg nøje hvordan jeg kunne give dem mere igen end de gav mig. For arrangementet var afhængigt af at folk ville støtte op. Personligt har jeg også den filosofi at det giver noget social proof, når mange forskellige støtter op omkring et arrangement.

Jeg lagde hjernen i blød og kom frem til at jeg kunne tilbyde dem følgende:

  • Et blogindlæg med tak til alle sponsorer hvor de fik omtale og et link til egen hjemmeside (hvor vi bl.a. lagde vægt på hvor stor en betydning links har i Googles øjne). Indlægget blev lagt ud på arrangementets hjemmeside og Facebook side
  • Jeg sørgede for at fotograferne fik taget gode billeder af alle sponsorer, som blev delt på vores Facebook side, og de fik samtidig rettighederne til at bruge billederne til deres egen markedsføring hvis de ønskede det
  • Jeg kæmpede med at få massiv pressedækning og der ville jeg sørge for at sponsorerne også blev nævnt hvis jeg fik muligheden
  • Sponsorerne fik lov til at gøre reklame for dem selv på selve dagen, ved at sætte deres eget navn på de sponsorerede ting
  • Alle sponsorerne blev nævnt på den uddelte flyers på selve dagen

Kontakt til mulige sponsorer

Jeg følte mig nu klar til at gå i krig med selve sponsoratsøgningen. Jeg vidste hvilken målgruppe det drejede sig om, hvilket betød at jeg gik efter folk der havde interesse i denne målgruppe, for at det skulle blive ekstra attraktivt at sige ja.

Dernæst havde jeg fokus på at sælge idéen om at skabe en sjov og anderledes dag, der havde til formål at samle store og små om et fælles projekt der kunne skabe mindeværdige oplevelser for alle.

Jeg gik efter større virksomheder først, for jeg tænkte at de måtte have pengene.
Min taktik slog fejl: hvis de svarede havde de meget strikse retningslinjer for hvad de ville støtte op omkring.

Mit næste skridt blev at hive fat i folk der havde brug for billig markedsføring. Dvs. folk der var ved at etablere deres virksomheder, eller havde været i gang i noget tid uden at den større succes havde nået dem. Med denne taktik fik jeg sponsoreret:

  • T-shirt
  • Flyers
  • 2 fotografer
  • 2 advarselsskilte – jorden er glat skilte

Derudover lykkedes det mig at låne baljerne af et håndværkerfirma. Som en ekstra bonus måtte jeg endda låne store badeænder på størrelse med fodbolde, af en kvinde der videreforhandler dem fordi hun elskede idéen.

Tilbage havde jeg arbejdskraften og sæbeboblevandet. Intet arrangement uden sæbeboblevand og da tiden blev knap, valgte jeg at sponsorere det selv, sammen med mit team.

Min eneste bekymring var blot: hvordan får jeg frivillige folk til at hjælpe til et sæbeboblearrangement i 8 timer på Rådhuspladsen en varm sommerdag?

Tidligere havde jeg lært at sælge den gode idé og få folk til at føle de støttede noget betydningsfuldt. Jeg tog fat i venner, familie og bekendte. Jeg lokkede med kage og sandwich – og wupti så var der hjælpere i overflod.

 

Indlægget er skrevet af Mai Smidt. Mai arbejder til daglig hos Mulius som bl.a. sælger bamser. Derudover arbejder  hun med GodeKarakterer som hjælper unge med matematik

Kunne du lide artiklen?
Tilmeld nyhedsbrev

Skriv kommentar

*