De 4 vigtigste elementer for at få mange medlemmer (Del 2)

Forleden skrev jeg første del af disse to indlæg, som forklarer de 4 vigtigste grundelementer for at kunne få mange medlemmer i foreningen. Hvis du ikke har læst første del, så start her med at læse hvordan din forening får mange medlemmer.

I forrige artikel beskrev jeg hvordan en aktiv ledelse er forudsætningen for at få mange medlemmer i foreningen. Den aktive ledelse skal sørge for de 3 andre vigtige grundelementer: Fællesånd, ambitioner og enkelthed. De sidste 2 elementer kan du læse en forklaring på her.

 

Ambitioner

Hvad er ledelsens ambitioner? (og her håber jeg da virkelig at du hurtigt og uden at overveje for meget, kan give et klart svar med nogle hovedpunkter på din forenings ambitioner).

Punktet ambitioner falder egentlig i to underpunkter: målsætninger og ambitioner. For det første er det vigtigt at ledelsen har nogle fælles målsætninger som man arbejder henimod. Ønsker man at få 50-100 medlemmer mere det næste år, skal man have vendt økonomien, skal man have indkøbt noget dyrt udstyr eller hvad er de nærmeste målsætninger man arbejder henimod? Hvis I bare sidder og ”administrerer” uden at have nogle målsætninger, så er risikoen for at man går i stå overhængende. Det foregår som oftest uden at man selv er klar over det.

Enhver virksomhed må hele tiden udvikle sig og forsøge at blive bedre, større eller hvad det nu må være, for at kunne overleve. I det man vælger at man bare vil bevare som det er nu, så går processen i gang, en proces som vil føre mod konkurs og lukning. For der vil helt sikkert komme nogle konkurrenter og overhale med bedre produkter, billigere priser eller større økonomisk grundlag og kunne udkonkurrere den ”gamle virksomhed”.

Præcis den samme mekanisme gælder når vi snakker om foreninger. Hvis man bare vil bevare foreningen som den var før i tiden, så går man i stå. Foreningen vil hurtigt blive ”gammeldags”, ikke passe til det nuværende samfund osv. Medlemmerne vil stille og roligt flytte over i nye eller mere moderne foreninger, der passer til tiden og udviklingen.

Derfor er det meget vigtigt at I hele tiden forsøger at finde områder i jeres forening, hvor I kan gøre det bedre, gøre det billigere for jeres medlemmer, udvide og tiltrække en ny type medlemmer eller hvad det måtte være. Lav evt. en arbejdsgruppe der kan finde de områder i jeres forening hvor I måske er gået i stå og hvor I kan gøre det bedre.

Hav gerne store ambitioner for jeres forening, det er noget mange medlemmer sætter pris på. Det kan være at lave en stor udlandsrejse med foreningen, gennemføre en kæmpe aktivitet, lave et stort stævne eller andre større spektakulære ting. Dette kan være med til at styrke fællesånden, som beskrevet tidligere, og det kan også være med til at I kan komme i medierne med jeres aktivitet.

Noget andet er, hvilke ambitioner I sætter op for foreningens daglige aktiviteter. Hvis jeres forening jævnligt deltager I konkurrencer eller turneringer, deltager I så for at hyggens skyld eller for at vinde? Hvordan optager I medlemmer? Har I plads til alle, eller er der visse adgangskrav?

I konkurrence henseende, er det også lidt sjovere for jeres medlemmer at arbejde henimod at komme i top 5, top 10, top 50 eller hvad der nu måtte være jeres ambition, fremfor ingen ambition at have. Find gerne en realistisk, men samtidig ambitiøs målsætning, sådan at jeres medlemmer kan arbejde hen imod dette. Når dette så lykkes, så giver det jo et fantastisk kick og en glæde hos alle jeres medlemmer, som er hele medlemskabet værd. Så sæt gerne nogle ambitioner op, få medlemmerne med på dem og sørg så som ledelse for at bakke ambitionerne op og arbejd selv for dem, ved at skaffe hvad der måtte være nødvendigt for at opnå dette.

I mange foreninger kan langt de fleste gå ind fra gaden og blive medlem uden større forudsætninger for at blive medlem. Det er også super fint, at der findes foreninger til alle, så det har jeg slet ikke noget imod. Men jeg har snart set indenfor mange forskellige typer af foreninger, at nogle af dem der klarer sig bedst mht. medlemstal, faktisk også ofte er nogle af dem som har adgangskrav eller deciderede optagelsesprøver. Mange personer elsker at være medlem af en udvalgt skare og at kunne sige at man er medlem der og der, efter bestået optagelsesprøve. Så måske I kunne overveje en form for optagelsesprøve eller adgangskrav, sådan at I kan give jeres medlemmer en form for x-factor følelse.

I lighed med de andre grundelementer, kan I også her nedsætte en mindre arbejdsgruppe, som kan arbejde med at finde og identificere nogle målsætninger og ambitioner for jeres forening, så den kan få lidt kant og blive interessant.

I dagens Danmark er der tonsvis af muligheder og foreninger som folk kan blive medlem af. Der opstår hele tiden nye ”forenings-konkurrenter” som I skal kæmpe imod. Irriterende nok, får vi ikke sideløbende flere timer i døgnet. Derfor bliver konkurrencen om medlemmerne bare hårdere og hårdere. Derfor er medlemmerne også hurtigere med at skifte forening, hvis de ikke finder det de søger efter.

Derfor er det meget bedre at lave jeres forening som verdens bedste forening for 300 personer i jeres lokalområde, i stedet for en middelmodig forening for 30.000 personer i jeres region. I vil helt sikkert få og fastholde de 300 medlemmer i første eksempel, mens i måske ikke engang kan fastholde 30 af de personer i andet eksempel.

Du er allerede midt i et eksempel på dette. For hvis du læser denne tekst og er kommet hele vejen hertil, så tør jeg næsten vædde på at du enten selv sidder i ledelsen af en forening, er nært knyttet til ledelsen eller selv har ambitioner om at komme i en ledelsen eller få indflydelse. Jeg har valgt fra starten af at skrive denne tekst til personer der sidder i bestyrelser o.lign. selvom jeg måske kunne have valgt en anden vinkel og skrevet den til alle medlemmer i foreningen. Men så tror jeg bare ikke ret mange ville have læst mere end det første afsnit.

 

Enkelthed

Enkeltheden er måske ikke den vigtigste af de 4 grundelementer, men ikke desto mindre er det meget vigtigt at hele foreningen er opbygget og fungerer enkelt.

Gør det nemt for jeres medlemmer at være medlemmer. Mange foreninger der har eksisteret i mange år, har en lang række rutiner, som bare kører uden at nogen skænker dem en tanke. Sådan har man altid gjort. Mange af disse rutiner har med tiden måske udviklet sig i en lidt mere kompliceret retning, efterhånden som foreningen er vokset, ændret, flyttet eller andet.

Gennemgå hele foreningen, og se om du kan finde forenklinger der kan indføres i foreningen. Benyt lejligheden til at sætte spørgsmålstegn ved alle gamle rutiner, regler og foreningens ”hverdag”. Tænk over alle ting, og overvej om de kan gøres mere enkle. Tænk f.eks. over, om der findes nye moderne hjælpemidler som kan modernisere og forenkle rutiner som betaling af kontingent, oprydning, kommunikation med foreningens medlemmer og en lang række andre rutiner.

Her er en lille brainstorm over ting som kan gøre hverdagen uoverskuelig og forhindre enkeltheden:

  • For mange aktiviteter (er der nogle aktiviteter som ikke giver noget udbytte af nogen art?)
  • For meget tid (kræver et medlemskab af foreningen for meget tid af medlemmerne?)
  • Uoverskueligt meddelelsessystem (kommunikeres der på mange forskellige måder?)
  • Alt for mange informationer (bombarderes medlemmerne med ligegyldig information?)
  • For få informationer (får medlemmerne den information de har brug for?)
  • For dårlige informationer (er informationerne klare og gode?)
  • For mange regler og rutiner (er der ting medlemmerne skal gøre, som ikke længere har den store relevans?)
  • Uklart hvem man skal kommunikere med (ved medlemmerne præcis hvem de skal kontakte?)
  • For svært at kontakte / kommunikere med ledelsen (kan alle medlemmer nemt komme til orde?)
  • Oprydning i foreningens lokaler (gør I det på den nemmeste og hurtigste måde?)
  • Mødetider (passer de stadig til ”samfundet” og flertallet af medlemmerne?)
  • Tilmelding (kan medlemmerne nemt melde sig til aktiviteter?)
  • Kontingent (er det nemt for medlemmerne at betale kontingent?)
  • Samlet pris (er det nemt for nye og nuværende medlemmer at se hvad det samlet koster at være medlem?)
  • Osv.

Du kan selv finde på mange flere områder. Der næsten med garanti flere hundrede rutiner og ting, som er en overvejelse værd.

Meget kommunikation kan ofte samles og dermed gøres enkelt for det enkelte medlem at overskue, hvad der foregår, hvad tid man skal møde osv. Saml tingene og hjælp medlemmerne med at have overblik over alt hvad der foregår i foreningen, som lige vedrører dette medlem.

Sæt gerne en lille arbejdsgruppe sammen i jeres forening, som over den næste måned eller to, gennemgår foreningen fra top til bund, for at finde ting som enten helt kan droppes eller gøres på en mere enkel måde. Nogle af tingene kan måske gennemføres med det samme, mens andre må uddelegeres og arbejdes på over tid. Men det vigtigste er at der bliver taget action nu, og tingene bliver sat i gang, så rutinerne ikke bare får lov at køre videre i det uendelige.

 

Stop hullerne i spanden før du henter sand

Hvis din forening står og mangler nye medlemmer og ønsker at tiltrække nye medlemmer, så er mit bedste råd at starte med at kigge indad. Skab jer det bedste udgangspunkt for at kunne fastholde de nye medlemmer I får ind i foreningen. Gennemgå de 4 ovenstående punkter og tjek at I er toptrimmede på alle punkter. Hvis I er det, så er grundstenen lagt for at I får stor succes med at tiltrække og fastholde medlemmer.

Det nytter ikke noget at køre en kæmpe kampagne for at skaffe flere medlemmer, hvis de alligevel stopper hurtigt igen, så snart de er startet. Det er spild af penge og kræfter. Kig derfor indad først, trim foreningen og så er I klar til en super kampagne for at få medlemmer. Stop hullerne i spanden før I henter mere sand.

Hvis du vil læse mere om undersøgelsen, som blev udført af Copenhagen Economics i 2005, kan du her læse mere om undersøgelsen.

Jeg er meget interesseret i at høre din mening om disse synspunkter, så vil blive rigtig glad hvis du vil dele din holdning / dine erfaringer i kommentarerne herunder (alternativt via denne  kontaktformular).

Jeg vil senere komme med indlæg der vil uddybe nogle af disse grundelementer og komme med mere konkrete forslag til idéer, projekter osv. som kan være med til at styrke de enkelte grundelementer. Hvis du vil være sikker på at se disse indlæg, kan du tilmelde din e-mail adresse i formularen til øverst til højre, så får du en e-mail så snart der er kommet nyt her på bloggen.

Kunne du lide artiklen?
Tilmeld nyhedsbrev

Kommentarer

  1. Finn Andersen skriver:

    Hej

    Jeg må give dig helt ret i disse ting. Jeg har selv set hvordan min idrætsklub pludselig kan eksplodere i medlemstal når der kommer nye ledere og trænere til. Ligesom jeg også har set hvordan det lynhurtigt kan gå den anden vej, hvis der kommer andre ledere til.

    Jeg tror det handler meget om personlighed hos lederen. Man skal simpelthen have tonsvis af energi og udsprede dette til alle andre i foreningen / på holdet.

    Nogle bliver nemt sure eller kommer til at lyde sure, hvis de er stressede og har meget om ørerne… Det tror jeg ikke børnene gider at høre på. Man kan nå langt ved at forsøge at være glad, så vil de også gøre hvad du som leder siger og opfordrer til.

    Du har børnene med dig og ikke imod dig på den måde 🙂

    God blog du har her… Tak!

    • Hej Finn

      Tak for dine kommentarer og velkommen til 🙂

      Jeg tror du har helt ret. Det kommer meget an på lederens og hele ledelsens personlighed også. Det er på papiret så super enkelt, men i praksis så uendeligt svært alligevel.

      Men mange ledere kunne komme langt, ved lige at tælle til 10 engang imellem. Stoppe op og tænke sig grundigt om, om man på en god måde lige kunne komme med et godt argument, en god forklaring eller andet, istedet for bare at kommandere eller skælde ud. Det handler som du er inde på, om at få folk med sig og ikke imod sig. Så kan man komme utroligt langt.

  2. Claus Dam Nielsen skriver:

    Hej Finn og Steffen

    Jeg synes af samme grund, at det er rigtigt vigtigt som frivillig leder, at kunne tage “den svære samtale” med sine frivillige. Foreningens eksistens kan simpelthen trues af bare nogle få dårlige frivillige/ledere.

    De frivillige skal selvfølgelig hjælpes på vej til at kunne gøre det bedre, men man må heller aldrig være bleg for at “fyre” en frivillig, hvis vedkommende ikke formår at ændre sig.

    Vh.

    Claus

  3. Steffen Gregersen skriver:

    Hej Claus

    Ja, det er også en meget vigtig ting, at man trods det frivillige arbejde, tør stille krav og tage konsekvensen hvis tingene ikke fungerer.

    Det er også lidt det jeg mener med at være aktiv og at tage problemerne i opløbet og ikke lade tingene udvikle sig.

    Selvom det er hårdt og ikke særlig sjovt, når nu det er frivilligt arbejde, så er det altså bare nødvendigt. Konflikskyhed duer bare ikke ret godt som leder i en forening.

  4. Marianne skriver:

    Hej

    Jeg er formand for en Rideklub og ny herinde. Jeg suger til mig af gode tips og råd. Kan nikke genkendende til meget af det skrevet. Jeg kan ikke vente med at komme igang med at bruge disse gode råd.

    Mvh Marianne

  5. Hej Claus
    Disse sider ville jeg gerne have fundet for flere år siden. Godt skrevet og helt rigtigt.
    Jeg vil bruge dine råd i den sportsfiskerforening jeg er medlem af, og jeg er sikker på de virker.

    Med venli hilsen
    Kim Andersen

Skriv kommentar

*